ثمرات تشکیلاتی یاد مرگ در تربیت کارگزار اسلامی
هیچ از خودتان پرسیدید چرا مقام معظم رهبری روز گذشته (2تیر94)، در دیدار مسئولین نظام، ابتدا بر یاد مرگ و ثمرات آن تأکید کرده اند؟ ثمرات فراوان یاد مرگ بر مسئولین به قدری است که امیرالمومنین در مسند حکومت دائم از آن یاد می کند و به حق جا دارد محققین در این زمینه کار کنند...
مقام معظم رهبری در بخشی از صحبت های خود فرمودند: «برای ما که بر مسندهای مسئولیّت تکیه زدیم، توجّه به این معنا[یاد مرگ] بسیار مهم است؛ عامل
کنترلکننده و مراقب برای انسان از جمله
عبارت است از توجّه به همین عوالم. اینکه بدانیم «لایَعزُبُ عَنهُ مِثقالُ ذَرَّة»؛ یک حرکت کوچک، یک
سکون کوچک، یک
اقدام کوچک، یک حرف کوچک از دید محاسبهکنندهی دوران بعد از مرگ
بیرون نیست و از ما سؤال خواهد شد؛ این
خیلی تأثیر میگذارد در رفتار ما، در گفتار ما، در حرکات ما.»
پس می توان مبتنی بر نگاهی تربیت محور، آن هم در بعد تربیت کارگزار اسلامی مبتنی بر نگاه تشکیلاتی و حکومتی، از مرگ و ثمرات آن یاد کرد.
در ادامه، این قسمت از صحبت های روز گذشته مقام معظم رهبری در این زمینه آمده است:
یکی از مضامین تکرارشوندهی در
ادعیهی ماه مبارک رمضان توجّه دادن انسانها به عوالم بعد از حیات دنیوی است؛ توجّه دادن به عالم مرگ،
عالم قبر، عالم قیامت،
گرفتاریهای انسان در دوران مواجههی با حساب و کتاب و سؤال الهی؛
این یکی از موضوعات مطرح در ادعیهی ماه
مبارک رمضان است. برای ما که بر مسندهای مسئولیّت تکیه زدیم، توجّه به این معنا بسیار مهم است؛ عامل
کنترلکننده و مراقب برای انسان از جمله
عبارت است از توجّه به همین عوالم. اینکه بدانیم «لایَعزُبُ عَنهُ مِثقالُ ذَرَّة»؛ یک حرکت کوچک، یک
سکون کوچک، یک
اقدام کوچک، یک حرف کوچک از دید محاسبهکنندهی دوران بعد از مرگ
بیرون نیست و از ما سؤال خواهد شد؛ این
خیلی تأثیر میگذارد در رفتار ما، در گفتار ما، در حرکات ما.
در دعای شریف ابیحمزه [میخوانیم]:
اِرحَمنی صَریعاً عَلَی الفِراشِ تُقَلِّبُنی اَیدی اَحِبَّتی؛ این حالتی که برای همه پیش میآید و
شاید خیلیها این
حالت احتضار و لحظات نزدیکی مرگ را در دیگران دیدهاند؛ من و شما در آن لحظات از خودمان اختیاری نداریم؛ هیچکس در آنجا
به ما نزدیکتر از خدا نیست.
وَ نَحنُ اَقرَبُ اِلیهِ مِنکُم وَ لکِن لا تُبصرِون؛ هیچکس نمیتواند ما را در آن حالت، از آن ورطهای که در مقابل ما است
نجات بدهد، مگر عمل
صالح و فضل الهی. عرض میکنیم در این دعا که «اللّهُمَّ ارحَمنی»؛ در آنجا ما را رحم کن. وَ تَفَضَّل عَلَیَّ
مَمدوداً عَلَی المُغتَسَلِ یُقَلِّبُنی صالحُ جیرَتی؛ در هنگامی که بعد از مرگ ما را
غسل میدهند، خدای
متعال در آن حالت، رحمت خود را، فضل خود را شامل حال ما کند و
به ما ترحّم کند. بیاختیار در اختیار
دستهای غسلدهنده هستیم؛ این مال یکایک من و شما است؛ هیچکداممان از این حالت دوری و فراغت نداریم؛ این
برای همهی ما پیش میآید. به یاد آن
لحظه باشید.
وَ تَحَنَّن عَلَیَّ مَحمولاً قَد
تَناوَلَ الاَقرِباءُ اَطرافَ جِنازَتی؛ ما را بلند میکنند، سر دوش میگیرند، میبرند به سمت جایگاه
همیشگی و ابدی ما. وَ
جُد عَلَیَّ مَنقولاً قَد نَزَلتُ بِکَ وَحیداً فی حُفرَتی؛ ما را سرازیر قبر خواهند کرد. این یادآوری است؛ از این
حالات نبایستی غافل بود؛
باید جلوی چشم ما باشد. اینکه سفارش میکنند به ما که به قبرستان
بروید، به زیارت اموات بروید، یک علّت و
وجه آن این است. بعضی بدشان میآید از اینکه کسی آنها را به یاد مرگ بیندازد؛ نه، این درمان است، این دارو
است؛ علاج خودخواهیهای ما، علاج غفلتهای
ما، علاج هوسرانیهای ما است. در جای دیگری از دعای شریف ابیحمزه [میخوانیم]: اِلهی اِرحَمنی اِذَا
انقَطَعَت حُجَّتی وَ کَلَّ عَن جَوابِکَ
لِسانی وَ طاشَ عِندَ سُؤالِکَ اِیّایَ لُبّی؛ آن وقتی که در مقابل سؤال الهی کم میآوریم و
درمیمانیم، استدلال ما
تمام میشود؛ مثل اینجا نیست که بتوانیم طرف مقابل را با استفادهی از جهلش، از غفلتش، از عواطفش از واقعیّت دور
کنیم. آنجا همهچیز آشکار
است برای آنکسی که از ما سؤال میکند. به یاد آن لحظه باید بود. در
یک فِقرهی دیگر: اَبکی لِخُروجی مِن
قَبری عُریاناً - این دعا را در سحرهای ماه رمضان با توجّه بخوانید - ذَلیلاً حامِلاً ثِقلی عَلَی
ظَهری اَنظُرُ
مَرَّةً عَن یَمینی وَ اُخری عَن شِمالی اِذِ الخَلائِقُ فی شَأنٍ
غیرِ شَأنی؛ هرکسی به فکر خودش است؛ هیچکس
از من آنجا دستگیری نمیکند.
لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ
شَأنٌ یُغنیهِ، وُجوهٌ یَومَئِذ مُسفِرَةٌ، ضاحِکَةٌ مُستَبشِرَة؛ مؤمنین، متّقین، آن کسانی که مراقب
خودشان بودند و از جادّهی حق و انصاف و
ادای تکلیف الهی خارج نشدند، مصداق این جملهاند: وُجوهٌ یَومَئِذٍ مُسفِرَةٌ، ضاحِکَةٌ مُستَبشِرَة؛
چهرههای باز، خندان، درخشان، بعضی اینجوریاند.
وَ وُجوهٌ یَومَئِذٍ عَلَیها
غَبَرَةٌ، تَرهَقُها قَتَرَة. آیهی قرآن تا اینجا است؛ در دعا
این کلمه هم اضافه شده: وَ ذِلَّة.
البتّه فقط این مضمون نیست؛ دعاهای ماه رمضان مثل همهی دعاهای دیگر، ما را میکشانَد به سمت آن سرچشمهی لطیفِ
مطبوعِ گوارای رحمت الهی.
این ماه، ماه خشوع است، ماه
استغفار است، ماه تقوا است، ماه بازگشت به خدا است، ماه خودسازی است، ماه اخلاق است. در خطبهی جمعهی آخر ماه
شعبانِ رسول مکرّم،
فِقراتی هست که نشاندهندهی این است که این ماه فقط ماه عبادت نیست، ماه اخلاق هم هست؛ فراگیری
فضایل اخلاقی، [او] به کار گرفتن فضایل اخلاقی. اینها چیزهایی است که ما در این ماه
بایستی توجّه کنیم.