پایگاه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی

إنَّ الیومَ المضمار و غَداً السِّباق ؛ امروز روز تمرین و فردا روز مسابقه است. (خطبه ۲۸ نهج‌البلاغه)

پایگاه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی

پایگاه مضمار با هدف تولید دانش و گفتمان سازی تشکیلات اسلامی از طریق ترویج فرهنگ کار تشکیلاتی، الگوسازی، نقد و تحلیل و همچنین رصد و پایش مجموعه های موجود آغاز به کار کرده است.

نام مضمار برگرفته از کلامِ « الا و انّ الیوم مضمار و غداٌ السباق» آگاه باشید امروز روز تمرین و آمادگى، و فردا روز مسابقه است‏‏، امیرمؤمنان برای این پایگاه انتخاب شد، باشد که گامی تمرینی در جهت فتح سنگرهای کلیدی جهان برداشته و برای ظهور اقامه کننده عدل آماده تر شویم.

پیام های کوتاه
بایگانی

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

کتاب پیشوای صادق حاصل چند سخنرانی از آیت الله خامنه‌ای در سالهای قبل از انقلاب می‌باشد که به تحلیل شرایط سیاسی زمان امام صادق(ع) و نیز روش‌هایی که امام صادق(ع) اتخاذ کرده بودند می‌پردازد. و البته همزمان نیز به برخی مقاطع تاریخی دیگر از زندگی امام شیعه مپردازد. هر چند که کتاب به صورت مجزا برای تشکیلات نوشته نشده است اما در لابلای مباحث مطرح شده می‌توان اصول و مبانی‌ای برای یک کار تشکیلاتی اسلامی-انقلابی را بدست آورد.

به منظور دانلود پی دی اف کتاب اینجا کلیک کنید


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۲ ، ۲۳:۲۴
پایگاه مضمار

در زیر تعداد محدودی کتاب که به سفارش کتابستان می تواند شمه ای از شخصیت وجودی امام صادق علیه السلام را تبیین کند با اندکی توضیح بیان شده است:

1.پیشوای صادق

مقام معظم رهبری

دفترنشر فرهنگ اسلامی

این کتاب نوشتاری از مقام معظم رهبری است که پیرامون فلسفه امامت امام صادق(ع)، فراز و نشیب‌های دوره‌ امام صادق(ع)-وجود تشکیلات پنهانی سیاسی- ایدئولوژیک امامان(ع) به نگارش درآمده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۲ ، ۱۹:۴۵
پایگاه مضمار

 متن زیر قسمتی از کتاب انسان 250 ساله است که به عنوان مکمل «ایده پژوهشی؛ شخصیت تشکیلاتی امام صادق علیه السلام» یعنی مطلب قبلی  بیان شده است.

حرکت تشکیلاتی

امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیده اید. محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی نظیر بود. همه  حرف های درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی توسط مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه  آن ها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده اید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزه  دامنه دار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده می کرد تا بنی امیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است، بر سر کار بیاورد. اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیده اید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۲ ، ۱۹:۴۱
پایگاه مضمار

تقسیم بندی صورت گرفته توسط مقام معظم رهبری در مورد زندگی امام جعفر صادق مبنی بر شخصیت علمی، مذهبی و تشکیلاتی (رجوع به کتاب انسان 250 ساله) زاویه دید تک بعدی را به زندگی امام جعفر صادق تغییر می دهد. به این معنا که تاکید تک بعدی صرف بر زندگی علمی این امام بزرگوار سالهاست مانع بزرگی بر سر راه نگاه عمیق تر به سایر ابعاد وجودی این امام همام است. مقام معظم رهبری با تاکید بر این مهم می فرمایند که با تعمق بیشتر بر زندگی امام جعفر صادق علیه السلام لایه دیگری از زندگی ایشان برای ما باز می شود و آن مرد تشکیلات بودن است. در این رابطه چیستی شخصیت تشکیلاتی امام جعفر صادق علیه السلام  مسئله ای است که به ذهن پژوهشگر می خورد. ابعاد و ویژگی های این بعد وجودی امام جعفر صادق علیه السلام کدامند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۲ ، ۱۸:۲۸
پایگاه مضمار


کتاب «تاریخ تشکیلات اسلامی» که از جمله عناوین درسی تاریخ و تمدن اسلامی به شمار می‌رود توسط محمد رضا شهیدی پاک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، در مقطع کارشناسی ارشد تدوین شده است.

نویسنده کتاب «تاریخ تشکیلات اسلامی» این اثر را با هدف تدوین مطالب درسی و ارائه پژوهش‌های خود در موضوع تاریخ تشکیلات اسلامی تألیف کرده است. در تألیف این اثر از دویست مصدر و منبع معتبر و اصلی معاصر دولت‌های اسلامی استفاده شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۶:۰۲
پایگاه مضمار

وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدِینَ‏ لَهُمْ بِالتَّمْکِینِ مِنْ قِتَالِکُم‏...

به کوچکی نقشی که به عهده داری نگاه نکن، نگاه کن مسئولیت تو کدام خیمه‌گاه را "آماده‌تر" می‌کند؟

همه نقش‌ها لازم و ملزوم‌اند، این سرفصل را در جان روضه‌ها باید دید، با روضه بهتر می‌شود "اثر نقش‌ها" را باور کرد.

برای نبرد باید "زمینه‌ها" را آماده کرد، همه می‌دانند بدون "پشتیبانی" قوی طرحی انجام نمی‌شود! این قصه از کلان تا خرد، از کل تا جزء مصداق دارد:

مثلا برای لگدکوب کردن بهتر پیکر یک دشمن باید اسب‌ها را تجهیز کرد، این زحمت به عهده نیروهای پشت صحنه  خواهد بود، برادران با اخلاص "ستادی" که کسی آن ها را در میدان نمی‌بیند ولی از نیروهای "صفی" پشتیبانی می‌کنند!

 فلذا این نقش‌ها لازم است: اسرجت، الجمت...

یا مثلا برای قوت قلب فرمانده باید همکاری کرد و الا امثال عمر سعد آن قدر جرئت ندارد که اولین تیر را در چله کمان بگذارد و جماعتی را شاهد بگیرد که نبرد را او آغاز کرده است. این زحمت بر عهده نقش‌های "سیاهی لشکر" است، نقش‌هایی برای دل‌گرمی فرماندهان: شایعت، بایعت، تابعت...

به کوچکی نقشی که بر عهده داری نگاه نکن...

عجیب نیست اگر در زیارت مطلقه چهارم امام حسین در مفاتیح سه دسته با هم لعنت می‌شوند:

1- قاتلان امام(لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ)

2-شریکان در قتل (لَعَنَ اللَّهُ مَنْ شَرِکَ‏ فِی‏ دَمِکَ‏)

3-ساکتان و راضیان با قتل (‏لَعَنَ اللَّهُ مَنْ بَلَغَهُ ذَلِکَ فَرَضِیَ بِهِ )

إِنَّا إِلَى اللَّهِ مِنْ ذَلِکَ بَرِی‏ءٌ. (کامل الزیارات، النص، ص: 205)

چه نقش‌های دقیقی! همه در این بازی دخیل‌اند و از آن سهمی دارند

و هنوز قصه ادامه دارد، به اردوگاهت نگاه کن!

سیاهی لشکر کدام سپاهی؟

منبع: مدیر در مدار کربلا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۲ ، ۱۰:۵۱
پایگاه مضمار